Cykelture med udgangspunkt i Ajstrup landsby

1. Ajstrup <–> Mariager tur/retur (ca. 35 km).

Kør fra Ajstrup til Landevejen – til venstre mod Randers ca. 50 m – herefter til højre mod Norup – videre gennem Norup til Falslev – videre gennem Falslev til Assens – fra rundkørsel kør ind i Assens – i Assens drej til højre efter brugsen ad Niels Madsensvej mod kirken – herefter fortsæt under Hadsundvej og til højre mod Dania – ( nede ad bakken kunne her tages en lille afstikker til højre mod Kongsdal Havn) – ellers videre gennem Dania forbi ”Saltfabrikken” til Fladbjerg – her drejes til højre, hvor man kan fortsætte langs fjorden helt til Mariager på en grusbelagt sti, der følger såvel fjorden som vejen. Efter ophold i Mariager cykles retur mod Hadsund, men lige ude af byen kan nu drejes til højre mod Hou – her fortsættes tilbage til Fladbjerg. Tilbage ved ”kystvejen” drejes nu til højre mod Hadsund/Assens, og efter et par kilometer på den befærdede vej drejes ind på cykelstien og videre ind gennem Assens. Ude igen fra Assens efter rundkørsel holdes til højre mod Falslev/Norup. Herefter samme vej retur til Ajstrup.
  2. Ajstrup <–> Overgaard Gods tur/retur (ca. 34 km)

Kør fra Ajstrup til Landevejen – til venstre mod Randers ca. 50 m – herefter til højre mod Norup – i ”krydset” i Norup drejes til venstre mod Nebstrup – efter kørsel en tid på den asfalterede vej køres ind på ”banestien” – følg denne til Landevejen – passér Landevejen (pas på! Temmelig megen trafik) – videre til Havndal – (forinden passerer man Trudsholm Gods, der ligger til venstre) – videre gennem Havndal til Udbyover – videre til Udbyneder – videre til Overgaard Gods – forbi godset rundt til venstre – for enden af bakken står en mindesten for Flemming Juncker – drej ad vejen ind til højre her og følg denne til Klattrup – herefter videre til Havndal – til højre i Havndal og nu samme vej retur til Ajstrup.
  3. Ajstrup – Øster Hurup t/r – ca. 55 km

Fra Ajstrup – følg skiltningen for ”Ajstrupruten” – Hanehøjvej – passér Lystrupvej – Lindskovvej – Søhøjvej – herefter til højre og senere over broen til Hadsund – drej til højre- følg herefter cykelskiltningen mod Visborg ( til højre ud mod Hadsund skole og XL-byg) – i Visborg køres lidt mod højre, inden cykelstien fortsætter ind til venstre)- senere passeres den ”store” vej, der går mellem Hadsund og Als – videre på cykelstien mod Skelund – i Skelund videre mod Veddum – i Veddum til højre – Hurupvej – Solbjergvej og til Øster Hurup.
    Hjemturen herfra: Tag kystvejen til Als – i svinget ved kroen drejes til venstre og fortsættes mod Helberskov – i Helberskov drejes til højre mod Havnø – videre retur mod Visborg og samme cykelsti til Hadsund. Over broen i Hadsund holdes nu til højre ud gennem Hadsund Syd til Åmølle – i Åmølle drejes til venstre mod Norup (her kan cykles enten på den asfalterede vej eller på ”banestien”) – i Norup drejes til venstre mod Landevejen. Fra Landevejen drejes til venstre mod Hadsund ca. 50 m – herefter drejes til højre mod Ajstrup.
    På turistkontoret findes en brochure med ruten ”Fjorden Rundt” – ca. 70 km. (Meget bakket på nordsiden!) Men en fantastisk tur, som man kan bruge en hel dag på med ophold fx i Hobro.
  4. Ajstrup <–> Hadsund (9 -13 km tur/retur)

Turen kan enten tages for at nyde naturen hvor man vender on ved Hadsund syd for fjorden eller man kan fortsætte ind til byen f.eks. for at handle eller gå på opdageler i byen. “Ajstrup Ruten”(LINK).
  5. (e) Mariagerfjord Kommunes oversigt over cykelruter

Mariagerfjord kommune har lavet en liste over vandeture i kommunen som kan findes på følgende hjemmeside:http://mariagerfjordguiden.dk/da-dk/vandring/vandrestier (Link)