Hvorfor valgte de Dalsminde Sommerhusområde

I det følgende beretter nogle af sommerhusejerne hvorfor de bestemte sig for at købe sommerhus netop i Dalsminde.

Else og Henrik Jensen, Kæragervej

De købte sommerhus i området i 2023

Vi er en familie fra en lille landsby lidt uden for Horsens. Vores ældste datter bor i Mariager og derfor havde vi et ønske om at købe et sommerhus i nærheden. Vi søgte i området omkring Øster Hurup og Helberskov/Als Odde, da vi ikke kendte til sommerhusområdet ved Ajstrup. Tilfældig dukkede der et sommerhus på Kæragervej op på boligsiden. Vi var på nettet for at søge lidt på området og det lød meget attraktivt, og så er det i cykelafstand til Mariager. Vi er en aktiv familie, der nyder at gå, løbe og cykle i naturen.

Vi kom i god tid, da vi skulle have en fremvisning af huset. Vi sad og spiste en sandwich på en bænk ved indhegningen med heste og var allerede der ret vilde med området. Huset var lyst og rigtig godt indrettet, og vi var også vilde med den store have.

Vi er meget glade for at vi tog beslutningen om at købe sommerhuset. Vi holder meget af naturen og vi ser vores datter og svigersøn meget oftere. Vi nyder stilheden, at her er fred og ro og man kan være sig selv. Det er et utrolig skønt område med masser af dyreliv og mange forskellige ruter, man kan både gå, løbe og cykle. Cykelturen af stier til Hadsund har vi cyklet mange gange.

Der er kun en stor anbefaling herfra. Hvis man kan lide fred og ro og skøn natur, er Ajstrup det perfekte område.

Else & Peter Petersen, Kukmarksvej

De købte sommerhus i området i 2022

Vi havde egentlig aldring tænkt os at blive sommerhusejere. Men da vores ene søn med kæreste og børn flyttede fra København til Syddjurs Kommune, så vi et sommerhus på Mols som en mulighed for at være tættere på familien i perioder.

Mols kendte vi en del til fra ferier, men vi fandt ikke noget sommerhus, der tilfredsstillede vores behov. Tilfældigt så vi en bolig annonce om et sommerhus nord for Randers. Det var godt nok lidt langt væk, vi bor i Helsingør.

Så en solrig sommerdag holdt vi ved et lille træhus med græs på taget omgivet af blomstrende lupiner og store træer på en stor naturgrund. Lige ved et bakket fredet overdrev og nogle græssende heste. På vejen til huset var vi kørt gennem landskab med græssende køer, en lille landsby, små skove med grusveje.

Efter vores første møde med huset og dets beboer gik vi en tur gennem Dalen, et spændende projekt med naturgenopretning. Og langs de gamle skove med udsigt mod engene helt til Mariager Fjord. Et rigtig varieret landskab med mange muligheder for cykel- og gå ture.

Så var vi næsten solgt og efter endnu et besøg skrev vi under på købekontrakten 14 dage senere.

Nu har vi indrettet os på den måde, at vi er i Dalsminde i længere tid ad gangen, som regel 6/7 uger.

Vi haft huset et år, nyder de mange muligheder området giver. Roen og freden, gå ture, plukke svampe og bær så at sige lige uden for hoveddøren og det rige dyreliv. Den første periode her så vi op til 30 forskellige fuglearter.

Vibeke og Martin, Kæragervej

De købte sommerhus i området i 2017

Vi er en familie på fire – Vibeke og Martin, og pigerne Ingrid og Ida-Marie.

Vi er de nye ejere af Kæragervej 10.

Vi bor på Norddjurs i en præstegård, da Vibeke er præst. Netop præstejobbet var årsagen til, at vi ledte efter et sommerhus, hvor vi selv kunne bestemme.

Vi var egentlig meget opsatte på at finde vores sommerhus på Mols. Vi måtte dog erkende, at vores økonomi ikke rakte så langt på Syddjurs, så vi begyndte at kigge på husannoncer længere væk. Og så dukkede Kæragervej frem i søgningen.

Vi kendte faktisk ikke til Hadsund-området i forvejen. Men efter et par fremvisninger blev vi, trods det våde 2017-sensommervejr, charmeret af både området og huset. Vi er meget glade for at have fundet et sommerhus i et naturskønt område, og dog med så kort afstand til byer som Hadsund og Mariager.

Linda og Michael, Fjordglimt

De købte sommerhus i området i 2017.

For os er Dalsminde en perle, vi brugte et par år på at finde. Her er fred og plads til at boltre sig for store og små – der er masser af stier, som man kan gå, eller ungerne kan cykle på på egen hånd. Naturen er fantastisk og byder på mange spændende oplevelser – en hejre, der flyver forbi få meter fra vinduet; en ugle, der jager lydløst i skumringen; får, der græsser i dalen. Den varierede og fredede natur indbyder til ture, der sætter gang i fantasien hos store og små.

De store grunde giver luft og ro og giver mulighed for, at man kan trække noget af den dejlige natur helt ind på egen matrikel.

Når man har fået nok natur, er Hadsund ikke længere væk, end man ad skovveje kan cykle dertil for at få en is.

I vores optik er Dalsminde det perfekte sted at rekreere for hele familien – krop og sjæl begynder at slappe af, så snart vi kører ned ad vejen til Ajstrup.I vores optik er Dalsminde det perfekte sted at rekreere for hele familien – krop og sjæl begynder at slappe af, så snart vi kører ned ad vejen til Ajstrup.